Comunicarea asertivă este modalitatea de comunicare prin
care individul îşi exprimă necesităţile, dorinţele, sentimentele şi
preferinţele într-un mod deschis şi onest, într-o manieră socialmente adecvată.
Asertivitatea este cea mai eficace modalitate de
soluţionare a problemelor interpersoanle. Comunicarea directă, deschisă şi
onestă permite recepţionarea mesajelor fără distorsiuni, ceea ce menţine
relaţiile adecvate cu ceilalţi. Într-o comunicare asertivă tensiunea , critica,
conflictul etc. sunt constructive. O comunicare asertiva inseamna, in primul rand, sa
stii care sunt nevoile tale si ce vrei sa obtii. Prin urmare, obiectivul intr-o
comunicare nu este sa invingi, ci sa rezolvi problemele si sa ai rezultate
maxime.
Oamenii comunică unii cu alții
atît verbal cît și nonverbal.
Transmitem gîndurile și
sentimentele noastre prin internediul cuvintelor – verbal , dar și
nonvebal prin intermediul limbajul corpului, prin tonul vocii, prin expresie facială , prin gesturi și
acțiuni. Este important să existe un acord între cele două forme de comunicare. Studiile arată că atunci cînd există o
discrepanță între mesajul verbal și cel
nonverbal avem tendința să-l credem pe cel de-al doilea. Plecînd de la cele
două forme de comunicare întîlnim trei stiluri de comunicare în relațiile interumane. Aceste stiluri sînt numite pasiv, agresiv si asertiv. Este
important de reținut că oamenii folosesc toate cele trei stiluri de
comunicare într-o conversație și doar cînd situația o impune abordează un singur
stil.
Tipul pasiv se caracterizeaza prin faptul ca
in cadrul unei discutii cu ceilalti nu-si apara interesele, nu-si exprima
sentimentele, permite altora sa-l influenteze, isi considera opiniile ideile ca
fiind neimportante, evita confruntarile directe cu ceilalti, nu se implica in
discutii aprinse, se teme sa nu deranjeze sau sa ofenseze pe cineva, nu poate
lua decizii. Expresiile verbale specifice acestui tip sunt: „Imi cer scuze ca
v-am rapit din timpul dvs. atit de pretios dar...”, „ daca zici tu....”, „
numai, te rog mult, nu te supara pe mine...”. Semnele non-verbale
caracteristice acestui tip ar fi evitare oamenilor, voce inceata, contact
vizual minim, pozitia corpului este aplecata, isi framinta miinile s.a.
Tipul agresiv
jigneste pe cei din jurul sau, lezeaza sentimentele altora, utilizeaza un
ton ridicat in comunicare cu ceilalti, foloseste expresii ofensatoare, umileste
oamenii, critica distructiv oamenii, este ostil si rautacios, nu accepta alte
opinii, intrerupe interlocutorul pentru a-si exprima propria opinie, gaseste
defecte in tot ce fac altii etc. Expresiile verbale des utilizate de acest tip
sunt: „ Faci sau nu faci?” , “ Ce prostie ?”, “ E clar ca nu
esti in stare sa intelegi ”, “ Toti sunteti niste prosti”. Semnele non-verbale: tensiune, sta aproape de interlocutor,
este incruntat, expresia fetei este rigida, isi mentine privirea fixata in
ochii interlocutorului pentru al intimida, face gesturi provocatoare, agita
pumnul, are o voce amenintatoare si rece.
Tipul asertiv respecta atit drepturile sale
cit si ale celorlalti, isi exprima necesitatile, dorintele, sentimentele si
preferintele intr-un mod deschis si onest, intr-o maniera adecvata; respecta
oamenii, tine cont de opiniile si ideile celorlalti, comunica deschis cu
oamenii, chiar daca ii critica pe ceilalti o face intr-un mod constructiv, este
un bun interlocutor asculta oamenii fara ai intrerupe, cere si ofera ajutor cu
placere etc. expresiile verbale des utilizate de tipul respectiv sunt: „ Eu
cred ca...”, “ Asi dori sa fac acest lucru…”, “ Te deranjeaza
daca…”, “ Apreciez mult ce ai facut pentru mine ”. Semnele non-verbale: expresii faciale deschise si
relaxate, contact vizual atit cit sa nu se supere interlocutorul, pozitia corpului
dreapta, relaxata, are vocea calma, dar sigura, zimbeste sincer atunci cind e
necessar, incuviinteaza cu capul interlocutorul.
Principii
de dezvoltare a comunicarii asertive:
·
Spune NU atunci cind
este incalcat un drept sau o valoare personala;
·
Motiveaza-ti afirmatia
fara insa sa te justifici – nu te scuza;
·
Exprima-ti opiniile
personale specific si clar – evita formularile generale;
·
Accepta si ofera
complimente;
·
Fii direct;
·
Cere feedback pentru
prevenirea greselilor de interpretare;
·
Schimba discutia sau
evita persoana atunci cind nu poti comunica asertiv;
·
Fa referire la
comportamentul neadecvat al unei persoane cu o remarca pozitiva;
·
Focalizeaza-te pe
comportament si nu pe persoana atunci cind vrei sa faci o remarca;
·
Scoate in evidenta
consecintele negative ale comportamentului sau asupra ta;
·
Analizeaza costurile si
beneficiile comportamentului.
A invata sa fii
asertiv te va ajuta sa spui ceea ce ai de spus intr-o maniera sanatoasa si
constructiva, vei putea sa-ti rezolvi eventualele conflicte mai usor. Asertivitatea, administrata in doze zilnice,
produce efecte secundare precum: respect de sine, relaxare, seninatate,
siguranta de sine, sanatate, fericire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu