Conştient şi inconştient
Conceptele
de conştient şi inconştient sunt esenţiale în NLP, atât din perspectiva lucrului terapeutic, cât şi din cea a concepţiei despre învăţare. Ideea de
bază este aceea că în mod conştient procesăm numai o mică parte a informaţiei
pe care lumea, câmpul stimulărilor ne-o oferă; percepem(evident, nu este vorba
despre sensul uzual al termenului de percepţie, ci despre faptul că receptăm şi
răspundem la informaţii şi stimuli de care nu suntem conştienţi) şi reacţionăm
la mult mai multe lucruri fără a fi conştienţi.
Trebuie
precizat că există două surse de inspiraţie pentru această viziune. Prima este
concepţia despre inconştient promovată
de Milton Enckson, regăsită aproape în totalitate în NLP. Cea de-a doua
este descrisă mai jos şi a fost promovată de psihologul american George Miller.
Mintea
noastră conştientă este foarte limitată, ea putând procesa simultan un maxim de
7 plus/minus 2 unităţi informaţionale.
Ideea datează din 1956, când a fost publicată într-un articol intitulat: „The Magic Number 7, Plus or Minus Two".
Aceste unităţi informaţionale nu au mărimi fixe şi pot conţine lucruri
diferite.
O modalitate
de învăţare este prin procesarea conştientă de mici unităţi informaţionale sau
comportamentale şi combinarea lor in structuri mai largi, care devin
automatizate şi inconştiente. Astfel, atenţia conştientă se eliberează de ele
şi poate fi orientată către alte aspecte ale realităţii, alţi stimuli alte
comportamente. Procesul coincide parţial cu binecunoscuta schemă a formării
deprinderilor şi cuprinde 4 stadii:
1. Incompetenţa inconştientă, în care nu ştiu că nu ştiu;
2. Incompetenţa conştientă, în care deja ştiu că nu ştiu şi
încep să învăţ;
3. Competenţa conştientă, în care învăţ exersând, cu efort
voluntar şi implicarea atenţiei şi în care nivelul performanţei începe să
crească;
4. Competenţa inconştientă - abilitatea, structura comportamentală,
cunoştinţele sunt deja formate, achiziţionate şi automatizate, astfel încât pot fi
desfăşurate fără control conştient.
Asimilând
procesul terapeutic unuia de învăţare, putem spune că un client vine la
psihoterapie atunci când se confruntă cu incompetenţa
inconştientă cu privire la anumite laturi ale vieţi sale, cu lipsa
resurselor şi a strategiilor adaptative, precum şi a oricărei idei despre cum
poate fi depăşită problema. În continuare, clientul este ajutat să înţeleagă cu
ce anume se confruntă-incompetenţa
conştientă, apoi să descopere alternativele posibile şi să treacă la
punerea lor în practică - competenţa
conştientă. În faza finală a psihoterapiei acesta va achiziţiona acele
deprinderi şi abilităţi care să-i permită descoperirea şi rezolvarea de unul
singur a propriilor probleme, construcţia de proprii strategii adaptative - competenţa inconştientă. Mai ales între
ultimele 2 stadii (competenţa conştientă şu cea inconştientă) pot exista o
serie de întoarceri şi treceri reciproce, orice abilitate sau cunoştinţă
câştigată fiind susceptibilă de a fi optimizată, dezvoltată, îmbogăţită.
Deci, câmpul
atenţiei noastre conştiente este limitat la 7 plus/minus 2 unităţi de
informaţie, chiar dacă acestea aparţin realităţii sau propriei lumi şi
experienţe subiective. Prin contrast, inconştientul conţine toate procesele
vitale fiziologice şi corporale, tot ceea ce am învăţat, experienţele trecute
şi tot ceea ce am putea percepe în momentul prezent dar n-o facem. Inconştientul este mult mai înţelept şi mai bogat decât conştientul. Ideea
de a fi capabili să cunoaştem şi să înţelegem o lume extrem de complexă,
infinită chiar sau propria fiinţă folosindu-ne de o conştiinţă ce poate opera
simultan numai cu 7 unităţi de informaţie devine în mod evident ridicolă.
În NLP ceva
este conştient când se află în conştiinţa momentului prezent şi inconştient
când nu este în conştiinţa momentului prezent, deci în sfera atenţiei conştiente.
Acesta este singurul criteriu de distincţie între cele două stări sau
modalităţi de funcţionare psihică. Amintirile despre ultima mea vacanţă la mare
sunt aproape sigur inconştiente, până în momentul în care, într-un mod sau
altul, mi le amintesc şi astfel devin conştiente, respectiv până ce, căutând un
exemplu, am ajuns să mă gândesc la amintirile mele. Este interesant de remarcat
că această viziune este radical diferită faţă de cea psihanalitică, cel mai
larg răspândită şi utilizată printre psihologi. Dacă în psihanaliză inconştientul apare ca principală componentă structurală
a aparatului psihic, în NLP, aşa cu am afirmat deja, este vorba despre o
modalitate de funcţionare psihică specifică şi despre acele conţinuturi care se
plasează în afara sferei conştiinţei.
Una dintre
presupoziţiile de bază ale culturii occidentale este aceea că aproape tot ceea ce facem şi ceea ce suntem
este conştient. În repetate rânduri am fost surprins de reacţiile
diferiţilor oameni la afirmaţia mea că „cea mai mare parte din ceea ce facem
este inconştient". De obicei răspunsul lor era ceva gen „Cum
adică?!", „Există aşa ceva?!", „Cum să se întâmple ceva cu mine fără
ca eu să ştiu?!". Cu toate că experienţa cotidiană a oricărui om este
presărată cu exemple de manifestări inconştiente, este necesară, se pare, o anumită pregătire psihologică pentru a
accepta existenţa inconştientului. Este necesar să dăm dovadă de tact şi
diplomaţie atunci când discutăm cu clienţii despre experienţele lor legate de
inconştient, situaţie care ne va permite să o facem fără ca reacţiile lor să ne
surprindă şi fără a le declanşa rezistenţele.
De asemenea,
inconştientul fiind mult mai bogat şi mai înţelept decât mintea conştientă, este
de presupus că resursele necesare pentru
rezolvarea diferitelor probleme personale sau ale clienţilor sunt plasate la
nivelul inconştientului. Prin psihoterapie, clientul este de fapt asistat,
ghidat în procesul de descoperire a acestor resurse, de aducere a lor la
nivelul conştiinţei. Fiecare sistem sau tehnică terapeutică sunt practic
modalităţi de conectare a clientului la
realitatea sa internă şi developare în egală măsură a introiecţiilor şi
proiecţiilor, traumelor, mecanismelor interne ale acestora sau a resurselor
sale ascunse, inconştiente.
Ca o
observaţie, notăm diferenţa fundamentală existentă între această viziune despre
inconştient şi cea psihanalitică freudiană. Dacă în psihanaliză inconştientul
este definit mai degrabă ca o entitate structurală diferită calitativ de
conştient, aici accentul cade asupra aspectului
funcţional; diferenţa ţine mai degrabă de facilitatea accesării şi
preferinţa operării cu anumite conţinuturi. Personal considerăm această viziune
ca fiind mult mai profitabilă şi mai puţin restrictivă pentru munca
terapeutică, cu atât mai mult cu cât este accentuată preponderent valenţa
inconştientului de depozitar al resurselor personale, mai degrabă decât al
conflictelor sau traumelor nedepăşite. Este diferenţa dintre reorientarea
atenţiei către un alt obiect şi accesul la o altă realitate, diferită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu