Credinţe şi valori
Privite ca
fiind componente importante ale personalităţii şi experienţei subiective, credinţele
sunt definite în NLP ca principii
utilizate în autoreglaj, componente
fundamentale ale hărţii interne prin care dăm sens lumii. A se înţelege că
nu orice produs al cogniţiei, nu orice concluzie rezultată în urma unui act de
cunoaştere este o credinţă. Credinţe sunt doar acelea care dispun de stabilitate şi continuitate în viaţa
persoanei, însoţind-o şi ghidându-i
experienţele. Ele îi vor influenţa
comportamentul, îi vor genera
anumite motivaţii şi chiar îi vor da
un anumit traseu în viaţă. Sperăm că cititorul sesizează similitudinea cu
conceptul tranzacţional de decizie componentă a unui scenariu de viaţă.
Dispunem de credinţe despre lume, despre oameni sau
despre noi înşine. Dispunem de credinţe care ne sunt confirmate în fiecare
zi de mediul fizic în care trăim şi care sunt legate în general de legile
naturale, cum ar fi aceea că după fiecare noapte urmează o zi sau că focul
arde. Dispunem de asemenea de o serie de credinţe
legate de oameni, de propria persoană sau de lumea în care trăim şi care nu
sunt la fel de clar definite ca şi cele privind legile naturii. Credinţele sunt filtre de mare importanţă
în medierea contactelor noastre cu realitatea.
Există mai
multe modalităţi de a dobândi credinţe, cum ar fi în urma experienţelor trecute (pozitive sau trumatice), prin
interiorizarea modelelor pe care ni le oferă persoanele sau relaţiile
semnificative din viaţa noastră, prin intermediul presiunii grupului social,
prin interiorizarea unor norme şi valori culturale, prin tentativa de a
satisface aşteptările celorlalţi legate de noi etc. Ceea ce este comun
tuturor acestor modalităţi este un proces
de generalizare a experienţelor personale legate de lume, relaţii, alte
persoane sau de sine. Întrebarea care apare în această situaţie este
următoarea: este favorabil pentru o persoană să generalizeze în forma unor credinţe
toate aceste experienţe, dintre care unele traumatice, altele legate de anumite
persoane şi contexte? Iar aceasta cu atât mai mult cu cât unele credinţe sunt
dobândite la vârste foarte mici şi ne însoţesc uneori pentru tot restul vieţii.
Ne întrebam cum ar fi, de exemplu, dacă o femeie de 40 de ani ar acţiona
consecvent credinţei că „sunt o fetiţă
frumoasă" dobândită la vârsta de 3-4 ani în relaţie cu mama sa, cum ar
afecta această credinţă rolurile sale adulte etc? Probabil răspunsul la oricare
dintre cele două întrebări este evident pentru un terapeut sau un psiholog cu
experienţă. Nu ştim dacă şi reciproca este valabilă, dacă încercarea de a
deveni psiholog sau terapeut poate reprezenta o cale sigură pentru găsirea
răspunsului la această întrebare.
O altă caracteristică interesantă legată de
credinţe este faptul că de obicei acţionăm ca şi cum ceea ce credem este
adevărat, ceea ce va face ca ele să fie dificil de contrazis sau de schimbat. Evenimentele sunt
interpretate în funcţie de ceea ce credem iar excepţiile confirmă regula. Ceea
ce facem, modul în care acţionăm menţine şi întăreşte credinţa, care în
următorul pas ne va influenţa acţiunile viitoare. Mecanismul prin care credinţele ne afectează viitorul este bine
cunoscut în psihologie sub numele de profeţie
care se autoîmplineşte.
Există două
tipuri de credinţe care ne interesează în mod special atunci când lucrăm cu
oamenii: credinţele pozitive
(centrate în jurul încrederii în sine şi în propriile posibilităţi) şi credinţele limitative sau autolimitative
(centrate în jurul ideii de „nu pot ..."). În cele ce urmează vom explora
sumar aceste două tipuri de credinţe, consecinţele lor şi implicaţiile privind
o intervenţie terapeutică sau de optimizare.
Credinţele autolimitative, exprimate prin afirmaţii simple
de tip „nu pot...", „întotdeauna ...", „niciodată ..", descriu
de obicei anumite capacităţi, incapacităţi sau aşteptări aplicate prezentului
şi viitorului. Anticipând într-o anumită direcţie, persoana se va orienta către
confirmarea anticipărilor şi astfel se va (auto)programa
pentru eşec. Mai mult, se va îndepărta de şi va scăpa din vedere adevăratele
sale posibilităţi. Credinţele negative
nu au o bază experienţială solidă, fiind cel mai adesea generalizări
nejustificate le unor unice experienţe negative sau traumatice vechi,
consolidate în timp. Majoritatea persoanelor nevrotice sau care fac apel la
serviciile de psihoterapie dispun de adevărate sisteme de astfel de credinţe
negative.
Credinţele pozitive, în replică, vor orienta
persoana către succes, eficienţă şi confort personal. Chiar dacă în primă fază
o credinţă pozitivă nu garantează în mod necesar succesul, nu este suficientă
în vederea atingerii anumitor obiective, ea va orienta persoana către succes şi
către descoperirea unor modalităţi acţionate mai eficiente.
În fond,
singura posibilitate de a şti dacă poţi face un lucru este crezând că îl poţi
face şi acţionând conform acestei credinţe. Eşecul poate fi un feedback
important privind propriile posibilităţi, limite sau modalităţi de atingere a
scopurilor.
Credinţa contrarie, că „nu pot face" acel
lucru, nu va da niciodată persoanei posibilitatea de a afla dacă poate sau nu,
în primul rând pentru că cel mai adesea nu-şi va da şansa să încerce şi în cel
de-al doilea pentru că, chiar dacă va încerca, o va face în aşa manieră încât să-şi
confirme credinţa. De multe ori, a avea faţă de un acelaşi aspect al realităţii
o credinţă pozitivă sau negativă este o chestiune de opţiune personală,
credinţele nefiind înnăscute aşa cum sunt unele caracteristici fizice, cum ar
fi grupa sanguină. Posibilitatea schimbării credinţelor este o altă
caracteristică importantă a lor, cu implicaţii personale multiple. Corelând
ideea de schimbare cu cea de opţiune personală, putem înţelege că dispunem de
posibilitatea de a renunţa la o parte dintre credinţele negative şi de a ne construi
în schimb unele pozitive.
În practica
noastră terapeutică, atunci când întâlnim un client care are credinţe negative
puternice legate de anumite aspecte ale vieţii sale personale, cel mai adesea
pentru început îi propunem un exerciţiu de imaginaţie simplu, care constă în a
anticipa felul în care se va desfăşura existenţa sa, relaţiile sale, felul în
care se va simţi peste 5, 10 sau 20 de ani în condiţiile în care se raportează
la sine în acest mod negativ (credinţele). Dacă ghidajul într-un astfel de
exerciţiu este suficient de bun (clientul să poată experimenta viitorul în
postură asociată şi în toate sistemele reprezentaţionale), concluziile sale vor
fi suficient de supărătoare sau îngrijorătoare pentru a constitui o bună
motivaţie de schimbare în sens pozitiv.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu