miercuri, 4 decembrie 2013

Asertivitatea


Comunicarea asertivă este modalitatea de comunicare prin care individul îşi exprimă necesităţile, dorinţele, sentimentele şi preferinţele într-un mod deschis şi onest, într-o manieră socialmente adecvată.
Asertivitatea este cea mai eficace modalitate de soluţionare a problemelor interpersoanle. Comunicarea directă, deschisă şi onestă permite recepţionarea mesajelor fără distorsiuni, ceea ce menţine relaţiile adecvate cu ceilalţi. Într-o comunicare asertivă tensiunea , critica, conflictul etc. sunt constructive. O comunicare asertiva inseamna, in primul rand, sa stii care sunt nevoile tale si ce vrei sa obtii. Prin urmare, obiectivul intr-o comunicare nu este sa invingi, ci sa rezolvi problemele si sa ai rezultate maxime.
 Oamenii comunică unii cu alții atît verbal cît și nonverbal. Transmitem gîndurile și sentimentele noastre prin internediul cuvintelor – verbal , dar și nonvebal prin intermediul limbajul corpului, prin tonul vocii, prin  expresie facială , prin gesturi și acțiuni. Este important să existe un acord între cele  două forme de comunicare.  Studiile arată că atunci cînd există o discrepanță între mesajul verbal și cel nonverbal avem tendința să-l credem pe cel de-al doilea. Plecînd de la cele două  forme de comunicare  întîlnim trei stiluri de comunicare  în relațiile interumane. Aceste  stiluri sînt     numite pasiv, agresiv si asertiv. Este important de reținut că oamenii folosesc toate cele trei stiluri de comunicare într-o conversație și doar cînd situația o impune abordează un singur stil.
Tipul pasiv se caracterizeaza prin faptul ca in cadrul unei discutii cu ceilalti nu-si apara interesele, nu-si exprima sentimentele, permite altora sa-l influenteze, isi considera opiniile ideile ca fiind neimportante, evita confruntarile directe cu ceilalti, nu se implica in discutii aprinse, se teme sa nu deranjeze sau sa ofenseze pe cineva, nu poate lua decizii. Expresiile verbale specifice acestui tip sunt: „Imi cer scuze ca v-am rapit din timpul dvs. atit de pretios dar...”, „ daca zici tu....”, „ numai, te rog mult, nu te supara pe mine...”. Semnele non-verbale caracteristice acestui tip ar fi evitare oamenilor, voce inceata, contact vizual minim, pozitia corpului este aplecata, isi framinta miinile s.a.
 Tipul agresiv jigneste pe cei din jurul sau, lezeaza sentimentele altora, utilizeaza un ton ridicat in comunicare cu ceilalti, foloseste expresii ofensatoare, umileste oamenii, critica distructiv oamenii, este ostil si rautacios, nu accepta alte opinii, intrerupe interlocutorul pentru a-si exprima propria opinie, gaseste defecte in tot ce fac altii etc. Expresiile verbale des utilizate de acest tip sunt: „ Faci sau nu faci?” , “ Ce prostie ?”, “ E clar ca nu esti in stare sa intelegi ”, “ Toti sunteti niste prosti”.  Semnele non-verbale: tensiune, sta aproape de interlocutor, este incruntat, expresia fetei este rigida, isi mentine privirea fixata in ochii interlocutorului pentru al intimida, face gesturi provocatoare, agita pumnul, are o voce amenintatoare si rece.
Tipul asertiv respecta atit drepturile sale cit si ale celorlalti, isi exprima necesitatile, dorintele, sentimentele si preferintele intr-un mod deschis si onest, intr-o maniera adecvata; respecta oamenii, tine cont de opiniile si ideile celorlalti, comunica deschis cu oamenii, chiar daca ii critica pe ceilalti o face intr-un mod constructiv, este un bun interlocutor asculta oamenii fara ai intrerupe, cere si ofera ajutor cu placere etc. expresiile verbale des utilizate de tipul respectiv sunt: „ Eu cred ca...”, “ Asi dori sa fac acest lucru…”, “ Te deranjeaza daca…”, “ Apreciez mult ce ai facut pentru mine ”. Semnele  non-verbale: expresii faciale deschise si relaxate, contact vizual atit cit sa nu se supere interlocutorul, pozitia corpului dreapta, relaxata, are vocea calma, dar sigura, zimbeste sincer atunci cind e necessar, incuviinteaza cu capul interlocutorul.

Principii de dezvoltare a comunicarii asertive:
·         Spune NU atunci cind este incalcat un drept sau o valoare personala;
·         Motiveaza-ti afirmatia fara insa sa te justifici – nu te scuza;
·         Exprima-ti opiniile personale specific si clar – evita formularile generale;
·         Accepta si ofera complimente;
·         Fii direct;
·         Cere feedback pentru prevenirea greselilor de interpretare;
·         Schimba discutia sau evita persoana atunci cind nu poti comunica asertiv;
·         Fa referire la comportamentul neadecvat al unei persoane cu o remarca pozitiva;
·         Focalizeaza-te pe comportament si nu pe persoana atunci cind vrei sa faci o remarca;
·         Scoate in evidenta consecintele negative ale comportamentului sau asupra ta;
·         Analizeaza costurile si beneficiile comportamentului.

A invata sa fii asertiv te va ajuta sa spui ceea ce ai de spus intr-o maniera sanatoasa si constructiva, vei putea sa-ti rezolvi eventualele conflicte mai usor. Asertivitatea, administrata in doze zilnice, produce efecte secundare precum: respect de sine, relaxare, seninatate, siguranta de sine, sanatate, fericire.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu